Afspraak maken?

Wat is beter, trainen met losse gewichten of trainen met fitnesstoestellen?

Te allen tijde is de vraag, wat is de doelstelling van de trainingsoefening?

Bij het trainen met fitnesstoestellen is de focus volledig gericht op geïsoleerde begeleide bewegingen, waarin de alleen de kracht wordt verbeterd. Voornamelijk de macromusculaire spieren (grotere spieren, zoals borstspieren) zijn actief. Dit is een veilige manier van trainen, de techniek is vrij eenvoudig op een goede manier uit te voeren. Dit voorkomt blessures tijdens de oefeningen. Is de doelstelling pure krachtverbetering van die bepaalde spiergroep, dan is trainen in krachtapparaten een goede trainingsmethode.

 

Het nadeel van trainen met krachttoestellen is dat er geen adaptatie plaatsvindt met betrekking tot de coördinatie van het lichaam. Er is geen samenwerking tussen verschillende spiergroepen en spierlagen(micro, meso en marco musculaire spieren) in het lichaam.

 

Bij het trainen met losse gewichten ligt de focus naast de kracht ook op de coördinatie van de beweging. De oefeningen zijn in ‘de ruimte’ en hebben geen begeleide beweging (dit in vergelijking met fitnesstoestellen). Het voordeel van deze trainingsvorm is de functionaliteit in het dagelijks leven. Bij een beweging in het dagelijks leven, bijv het uitladen van boodschappen, zit men ook niet in een toestel. Bij deze bewegingen is naast kracht ook coördinatie belangrijk. Het nadeel van deze trainingsvorm is de verhoogde kans op blessures. De techniek tijdens deze oefeningen wordt sneller verkeerd gedaan, waardoor blessures sneller optreden.